[Insomniac symptoms and suicidality-link and management]

Neuropsychiatr. 2023 May 12. doi: 10.1007/s40211-023-00466-z. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: A link between insomniac symptoms and suicidality has long been suspected and deserves specific attention.

Objective: We examine the current evidence for this relationship from epidemiology and neurobiology in order to propose a targeted management.

Material and method: Clinical example and selective Medline-literature research for insomnia symptoms and suicidality.

Results: Epidemiological data and statistical analysis show that symptoms of insomnia are independent risk factors for suicidality. Neurobiological factors associated with combined insomnia symptoms and suicidality are: serotonergic dysfunction and circadian rhythm disorder leading to hypofrontality with reduced problem solving capacity and impaired emotional and impulse-control. Social isolation, recurrent rumination, comorbid psychiatric disorders, access to potentially lethal drugs or weapons need urgent evaluation in patients with a combination of suicidality and symptoms of insomnia.

Conclusion: patients with insomnia and further risk factors for suicide need to be treated resolutely and at an early stage. Modern sleep-promoting antidepressants with low toxicity and antipsychotics must be preferred in the treatment of patients with insomniac sleep disorders and suicidality. Multimodal anti-insomnia and anti-depressive therapy adapted to the circadian rhythm can exert a favorable influence both on depressive-suicidal and insomnia symptoms and their inherent risks.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Ein Zusammenhang zwischen insomnischen Symptomen und Suizidalität wurde lange vermutet und ist von besonderem klinischem Interesse. ZIEL: Wir untersuchen aktuelle Hinweise aus Epidemiologie und Neurobiologie auf diesen Zusammenhang, um ein gezieltes Management vorzuschlagen.

Material und methode: Klinisches Beispiel und selektive Medline-Literaturrecherche zu insomnischen Symptomen und Suizidalität.

Ergebnisse: Epidemiologische Daten weisen auf insomnische Symptome als unabhängigen Risikofaktor für Suizidalität hin. Neurobiologische Befunde unterlegen eine Beziehung zwischen insomnischen Symptomen und Suizidalität, u. a. durch eine serotonerge Dysfunktion sowie eine besonders beeinträchtigte circadiane Rhythmik mit konsekutiver Hypofrontalität, beeinträchtigter Problemlösefähigkeit und verminderter Impulskontrolle. Im Rahmen der Suizidprävention muss bei Patienten mit kombinierten insomnischen und depressiven Symptomen nachdrücklich nach weiteren Risikofaktoren für Suizidalität gesucht werden, u. a. soziale Isolation, nächtliche Grübelneigung, komorbide psychische Erkrankungen, Zugang zu potenziell toxischen Pharmaka oder Waffen.

Schlussfolgerung: Besonders bei Patienten mit weiteren Suizid-Risikofaktoren müssen insomnische Symptome frühzeitig konsequent behandelt werden. In der Pharmakotherapie sind für Patienten mit insomnischen Symptomen und Suizidalität schlaffördernde Antidepressiva mit niedriger Toxizität und Antipsychotika vorzuziehen. Eine an den circadianen Rhythmus angepasste multimodale antiinsomnische und antidepressive Therapie könnte die Zusammenhänge zwischen depressiv-suizidalen und insomnischen Symptomen günstig beeinflussen.

Keywords: Hypofrontality; Insomnia; Risk factors for Suicidality; Sleep disturbances; Suicidality; Symptoms of insomnia.

Publication types

  • English Abstract
  • Review