How do Supervising Clinicians of a University Hospital and Associated Teaching Hospitals Rate the Relevance of the Key Competencies within the CanMEDS Roles Framework in Respect to Teaching in Clinical Clerkships?

GMS Z Med Ausbild. 2015 Aug 17;32(3):Doc33. doi: 10.3205/zma000975. eCollection 2015.

Abstract

Background and aim: In German-speaking countries, the physicians' roles framework of the "Canadian Medical Education Directives for Specialists" (CanMEDS) is increasingly used to conceptualize postgraduate medical education. It is however unclear, whether it may also be applied to the final year of undergraduate education within clinical clerkships, called "Practical Year" (PY). Therefore, the aim of this study was to explore how clinically active physicians at a university hospital and at associated teaching hospitals judge the relevance of the seven CanMEDS roles (and their (role-defining) key competencies) in respect to their clinical work and as learning content for PY training. Furthermore, these physicians were asked whether the key competencies were actually taught during PY training.

Methods: 124 physicians from internal medicine and surgery rated the relevance of the 28 key competencies of the CanMEDS framework using a questionnaire. For each competency, following three aspects were rated: "relevance for your personal daily work", "importance for teaching during PY", and "implementation into actual PY teaching".

Results: In respect to the main study objective, all questionnaires could be included into analysis. All seven CanMEDS roles were rated as relevant for personal daily work, and also as important for teaching during PY. Furthermore, all roles were stated to be taught during actual PY training. The roles "Communicator", "Medical Expert", and "Collaborator" were rated as significantly more important than the other roles, for all three sub-questions. No differences were found between the two disciplines internal medicine and surgery, nor between the university hospital and associated teaching hospitals.

Conclusion: Participating physicians rated all key competencies of the CanMEDS model to be relevant for their personal daily work, and for teaching during PY. These findings support the suitability of the CanMEDS framework as a conceptual element of PY training.

Zielsetzung: Das Rollenmodell der „Canadian Medical Education Directives for Specialists“ (CanMEDS) findet auch im deutschen Sprachraum verbreitete Anwendung in der ärztlichen Weiterbildung. Unklar ist allerdings, inwieweit es auch auf die Ausbildung im Praktischen Jahr (PJ) in Deutschland anwendbar ist. Die vorliegende Studie untersucht daher, in welchem Ausmaß klinisch tätige Ärzte an einem Universitätsklinikum und dessen akademischen Lehrkrankenhäusern die sieben CanMEDS-Rollen bzw. deren Rollen-definierende Kompetenzen als relevant einschätzen und diese an PJ-Studierende zu vermitteln meinen.Methodik: 124 Ärztinnen und Ärzte aus den Fächern Innere Medizin und Chirurgie bewerteten in einem Fragebogen die Relevanz der 28 Rollen-definierenden Kompetenzen des CanMEDS-Modells („key competencies“) für folgende drei Leitfragen: „Relevanz für die persönliche tägliche Arbeit“, „Wichtigkeit für die PJ-Ausbildung“ und „Ausmaß der Umsetzung im konkreten Unterricht“.Ergebnisse: Alle Fragebögen waren hinsichtlich der Hauptfragestellung vollständig auswertbar. Für die Befragten waren alle sieben CanMEDS-Rollen in der persönlichen täglichen Arbeit wichtig und wurden als relevant für die PJ-Ausbildung eingeschätzt. Für alle Rollen wurde eine Umsetzung im konkreten Unterricht angegeben. Die Rollen „Kommunikator“ (Communicator), „Sachkundiger Mediziner“ (Medical Expert) und „Teamplayer“ (Collaborator) wurden hierbei in Bezug auf alle drei Fragen statistisch signifikant als am relevantesten eingestuft. Es zeigten sich keine Unterschiede zwischen den Fächern Innere Medizin und Chirurgie, sowie zwischen Universitätsklinik und akademischen Lehrkrankenhäusern.Schlussfolgerung: Die Befragten schätzten sämtliche Rollen-definierenden Kompetenzen des CanMEDS-Modells als relevant für ihre persönliche tägliche Arbeit ein. Ebenso bewerteten sie diese als relevant für die PJ-Ausbildung. Diese Befunde unterstützen die Eignung des CanMEDS-Rollenmodells als Strukturierungselement für die Ausbildung im PJ.

Keywords: CanMEDS framework; clinical teaching; competencies; curriculum planning; residency training.

Publication types

  • Comparative Study
  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • Adult
  • Attitude of Health Personnel*
  • Canada
  • Clinical Clerkship / organization & administration*
  • Clinical Competence*
  • Cross-Cultural Comparison
  • Curriculum
  • Education, Medical, Undergraduate / organization & administration*
  • Europe
  • Female
  • Hospitals, Teaching / organization & administration*
  • Hospitals, University / organization & administration*
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Physician's Role*
  • Surveys and Questionnaires