Is routine audiometric evaluation necessary in gynaecologic tumour patients undergoing chemotherapy?

Breast Care (Basel). 2013 Aug;8(4):276-81. doi: 10.1159/000354125.

Abstract

Background: Our objective was to assess the auditory function of gynaecological tumour patients who had received cytotoxic agents and to determine their associated risk of ototoxicity.

Patients and methods: 87 patients who had undergone chemotherapy for gynaecological malignancies were investigated. Of these patients, 79% had breast cancer, and 14% ovarian cancer. All of the patients had a subjective assessment of their hearing function on a visual analogue scale. Audiometric tests were performed before and at 9 weeks, 18 weeks and 3 months after completion of chemotherapy.

Results: The age of the patients ranged from 32 to 71 years (mean age of 53.5 ± 10.5 years). The average subjective rating of the patients' hearing function was 83.0 ± 17.2 before and 84.8 ± 16.9 3 months after completion of chemotherapy. No significant audiometric change at either the speech hearing frequency range (0.5-2 KHz) or high frequencies was observed in the patients after chemotherapy. There was also no significant difference in the hearing threshold of the patients who had received platinum analogue-based chemotherapy compared to non-platinum analogue-based chemotherapy.

Conclusion: Hearing loss is uncommon in patients treated with the typical gynaecological chemotherapy protocols. Hence, routine audiometric testing in these patients is not necessary.

Hintergrund: Ziel dieser Studie war es, die Hörfunktion von gynäkologischen Tumorpatientinnen unter den derzeit gängigen Chemotherapie-Schemata zu untersuchen und eine mögliche Ototoxizität der Chemotherapien abzuklären.

Patientinnen und methoden: Es wurden insgesamt 87 gynäkologische Tumorpatientinnen (darunter 79% Mammakarzinom- und 14% Ovarialkarzinom-Patien-tinnen) die mit derzeit gängigen Chemotherapie-Schemata behandelt wurden, untersucht. Das Hörvermögen wurde sowohl subjektiv auf einer visuellen Analogskala abgefragt als auch mittels Reintonaudiogramm vor Chemotherapie, 9 und 18 Wochen nach Beginn der Chemotherapie und 3 Monate nach Beendigung der Chemotherapie getestet.

Ergebnisse: Die Patientinnen waren zwischen 32 und 71 Jahren alt (im Durchschnitt 53,5 ± 10,5 Jahre). Auf einer visuellen Analogskala (0 = kein Hörvermögen, 100 = exzellentes Hörvermögen) schätzten sich die Patientinnen im Durchschnitt mit einem Wert von 83,0 ± 17,2 vor Chemotherapie und 84,8 ± 16,9 3 Monate nach Beendigung der Chemotherapie ein. In den Reintonaudiogrammen zeigte sich kein signifikanter Unterschied in den Hörschwellenwerten im Sprach- als auch im Hochtonfrequenzbereich zu allen Messzeitpunkten. Es gab keinen signifikanten Unterschied in den Hörschwellenwerten von Patientinnen mit und ohne platinhaltiger Chemotherapie.

Zusammenfassung: Ein Hörverlust bei gynäkologischen Tumorpatientinnen unter den derzeit gängigen Chemotherapie-Schemata ist unwahrscheinlich und es bedarf bei diesen Patientinnen keiner routinemäßigen audiometrischen Kontrolle.

Keywords: Breast cancer; Chemotherapy; Hearing function; Ovarian cancer.