Safety and mid-term outcome of endovascular therapy for internal carotid artery disease: a 15-year experience at a single-centre angiology institution

Vasa. 2013 May;42(3):196-207. doi: 10.1024/0301-1526/a000257.

Abstract

Background: Endovascular therapy of carotid artery disease has emerged as a potential alternative to endarterectomy and its clinical practise dramatically increased in many parts of the world. This study aims to determine the safety and mid-term outcome of carotid artery stenting (CAS) within a 15-year carotid program at a single-centre institution.

Patients and methods: We retrospectively analysed all CAS-procedures performed at our institution between 1995 and 2009.

Results: During the observation period, a total of 497 CAS procedures were attempted in 460 patients with stenoses of the internal carotid artery of which 187 (37.6 %) were symptomatic and 310 (62.4 %) were asymptomatic. CAS was successful in 479 (96.4 %) cases and success rate significantly increased throughout the study (p < 0.001). The periprocedural complication rate for death, stroke, and transient ischemic attack (TIA) was 0.4 %, 1.2 %, and 2.6 %, respectively, and the cumulative event rate did not differ between symptomatic and asymptomatic patients (4.8 % vs. 3.9 %; p = 0.62). Age was the only significant predictor for the occurrence of any periprocedural adverse event (OR 2.08 [1.22 - 3.54]; p = 0.007). During a median follow-up of 24 [1; 141] months, the rate of stroke, TIA, and in-stent restenosis was 1.0 %, 2.2 %, and 2.7 %, respectively.

Conclusions: Data from this large observation in everyday clinical patients demonstrate that endovascular therapy in carotid artery disease can be performed safely and with mid-term outcomes comparable to carotid endarterectomy.

Hintergrund: Die endovaskuläre Therapie der Karotisstenose hat sich zunehmend als potenzielle Alternative zur Karotis-Endarterektomie etabliert und ihr klinischer Einsatz hat weltweit deutlich zugenommen. Ziel dieser Untersuchung war die Bestimmung der Sicherheit sowie des klinischen Langzeitverlaufs nach Karotis-Stenting (KAS) im Rahmen eines 15-jährigen Karotis-Programms, das an einer ausgewiesenen Angiologischen Einrichtung durchgeführt wurde. Patienten und Methoden: Es wurden alle KAS-Interventionen, die zwischen 1995 - 2009 an unserer Institution durchgeführt wurden, retrospektiv ausgewertet. Ergebnisse: Während des Beobachtungszeitraum wurden insgesamt 497 KAS-Eingriffe in 460 Patienten mit Karotisstenose durchgeführt, wobei 187 (37.6 %) der Stenosen symptomatisch und 310 (62.4 %) asymptomatisch waren. Die KAS-Prozedur war in 479 (96.4 %) Fällen erfolgreich, und die Erfolgsrate nahm über den Studienzeitraum signifikant zu (p < 0.001). Die peri-prozedurale Komplikationsrate für Tod, Schlaganfall bzw. transiente ischämische Attacke (TIA) betrug 0.4 %, 1.2 % bzw. 2.6 %, wobei sich die kumulative Eventrate nicht zwischen symptomatischen und asymptomatischen Patienten unterschied (4.8 % vs. 3.9 %; p = 0.62). Das Patientenalter war der einzige signifikante Prädikator für das Auftreten eines peri-prozeduralen Ereignisses (OR 2.08 [1.22 - 3.54]; p = 0.007). Während der Nachbeobachtung (Median 24 [1; 141] Monate) betrug die Rate an Schlaganfall, TIA bzw. In-Stent-Restenose 1.0 %, 2.2 % bzw. 2.7 %. Schlussfolgerungen: Die Daten dieser Untersuchung an Patienten im klinischen Alltag zeigen, dass die endovaskuläre Therapie der Karotisstenose sicher und effektiv sowie mit einer geringen Restenoserate assoziiert ist, vergleichbar mit Ergebnissen der Karotis-Endarterektomie.

MeSH terms

  • Age Factors
  • Aged
  • Angioplasty, Balloon* / adverse effects
  • Angioplasty, Balloon* / instrumentation
  • Angioplasty, Balloon* / mortality
  • Carotid Artery Diseases / complications
  • Carotid Artery Diseases / mortality
  • Carotid Artery Diseases / therapy*
  • Carotid Artery, Internal*
  • Disease-Free Survival
  • Embolic Protection Devices
  • Female
  • Germany
  • Humans
  • Ischemic Attack, Transient / etiology
  • Kaplan-Meier Estimate
  • Male
  • Middle Aged
  • Multivariate Analysis
  • Proportional Hazards Models
  • Recurrence
  • Retrospective Studies
  • Risk Factors
  • Stents
  • Stroke / etiology
  • Time Factors
  • Treatment Outcome